Sunday, July 24, 2011

Jus Pegaga

Assalamualaikum.
Rezeki aku menyewa di rumah ini dpt pokok pegaga sekali. Pokok pegaga kt sini elok tumbuh melata masa musim panas..bila dtg musim hujan..daunnya jd mcm berkurap plak. Terbalik kot..kt tpt kita bila musim hujan baru dia naik elok kan...apa2 je lah..Sebenarnya org sini x tau pun ttg pokok ni apatah lg khasiatnya. Kuasa Allah..mcm mana pokok ni boleh melata plak kt halaman umah aku..

Makan pegaga ni bagus tau terutama utk org perempuan lps bersalin..boleh mengecutkan rahim. Utk org yg x bersalin plak boleh gak makan, kulit akan cantik berseri2..awet muda. Bentuk daunnya yg seperti bentuk otak manusia boleh meningkatkan kecerdasan..sesuai juga utk anak2. Tapi diaorg x mau minum sbb baunya. Untuk hilangkan bau maung daun pegaga ni perahkan sedikit lemon..

Bahan

secekak daun pegaga - bersihkan
sedikit madu/ gula batu/gula pasir
sedikit perahan lemon

Cara

Blend pegaga, tapis dan campurkan bhn lain..sejukkan..

tumbuh sekelompok di laman dpn umah



blkg umah..

2 comments:

  1. jimat jer kan...

    p/s: farhana tu anak buah rupanya....hehe~

    ReplyDelete
  2. jimat n berkhasiat.. heee
    kenal ke dgn Nana?

    ReplyDelete