Wednesday, June 15, 2011

Terung dadar

setelah di goreng and HASILNYA~!


Terung dadar ni..aku yg bagi nama..sbb aku terlupa apa nama sebenarnya dlm bhs tagalog. Masakan ini adalah masakan mskt filipina. Aku selalu juga makan di kedai makan Muslim Mindanau. Masakan mereka x jauh beza dgn masakan kita. Antara menu yg aku kenal..rendang daging, nangka muda msk lemak, ikan talapia msk lemak cili api tp mereka guna sedikit shj santan.
 Aku dapat resepi ini setelah bertanya2 dgn tuan punya kedai. Kadang2 kita habis idea nk 'diapakan' dgn terung ni..selain menjadi rampai dlm gulai..Apa kata cuba resepi yg ini. Sangat2 sesuai dan bertepatan dgn masa kalau en suami dah hidupan api arang tuk bakar ikan @ panggang ayam...kita tumpang sekaki..bakar teung kita sampai masak..sampai masak..bkn sampai rentung. Ok ini resepinya...

Bahan

terung panjang ( saiz yg agak kecil) kuantiti ikut suka..jgn potong tau..tangkai pun jgn buang.
garam, serbuk kunyit
2 biji telur
1 labu bawang- dadu
1 biji lada merah - hiris


Cara

Bersihkan terung dan panggang atas api hingga masak keseluruhannya. Terung akan lembut jika sudah benar2 masak.
Kupas kulit terung dan leperkan terung menggunakan sudu. Tekan2 dgn sudu. Terung mesti leper dari atas hingga ke bawah. Lebih leper lbh baik.
Perasakan dgn sedikit garam dan kunyit

Sediakan bancuhan telur dadar.( telur, bawang, lada, perasa di satukan)

Celupkan terung yg sudah leper td dlm bancuhan telur dan goreng..mcm kita buat telur dadar..
X perlu deep fry..saya guna frying pan je..Klu nk byk telur yg melekat kt terung td..bolehlah siram2 bancuhan telur td masa dlm kuali..kita repair2 la biar cantik n sedap. Angkat jika sudah masak..ITU SAJA..senang kan..Yg PENTING terung mesti masak ketika d bakar ( bila kita tekan dgn jari..terung dah lembut).

terung yg sudah dibakar

terung yg sudah dikupas kulitnya

leperkan terung menggunakan sudu

terung yg telah dileperkan

celup di dalm telur dadar

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger