Monday, November 21, 2011

Ikan susu panggang.


Assalamualaikum.

Pernah x makan ikan susu ni? Kt Manila ni dipanggil ikan bangus. Ikan ni byk tulang mcm ikan terubuk, sblm ni x pernah cuba sbb suami tu mcm fobia dgn ikan yg byk tulang...takut nk makan. Kt sini kan.. ikan ni sgt famous sbb kebanyakkan mskt sini suka makan ikan ni selain talapia. Esok kita sembang pasal ikan talapia pulak ek.

Sebulan je lg nk balik ni..tiba2 je teringin nk cuba makan ikan ni.mula2 beli sekor ..sbb ikan ni jenis besar. Yg syoknya tu kita boleh suruh peniaga tu siang dan BUANG TULANG...siang tu biasalah kan..Tulang tu dibuang sampai habis..upah dlm seringgit lbh  utk 1 ekor.. Kita boleh makan dgn senang hatilah pendek kata..Aku nk je belajar mcm mana dia buang tulang tu dlm masa yg singkat..tp aku nmpk dia guna playar.

ikan akan dibelah 2 sblm dibuang tulang..sesuai utk dibakar mcm ni.
Bab bakar2 ni klu ikut aku senang je..tabur lada hitam, rosemary, renjis kicap cair masin, tuang sos cili pedas..grill sampai masak..Makan cecah dgn air asam dgn potongan bawang n cili..

Lepas merasa sekor, esoknya beli lagi..sedapp..bhg tengah yg warna hitam tu lemak dia..aku suka.

2 comments:

  1. Salam mawar merah, Ikan susu tak pernah la kita dengar.Kat sini drama hantu susu ada la...hihihi.Sebenarnya kita pun phobia bak ikan banyak tulang ni.Dari kecil ayah selalu buang tulang sebelum bagi kita makan ikan.Dah tua bangka ni tak ada la orn nak tolong buang tulang lagi.maka kita tak makan la ikan yang banyak tulang..takut....

    ReplyDelete
  2. wsalam P.Ros. sama kes la dgn suami saya ni..x pernah beli ikan parang, ikan terubuk sbb takut tulang wpun saya kata lemak ikan tu.kiranya first time la kami mkn ikan ni itupun setelah boneless.

    ReplyDelete