Saturday, January 11, 2014

Asam pedas

asam pedas ikan bagok.
Ikan bagok, plotan, mayong sama ke...arwah mak kata ikan mayong. Suka sangat masak asam pedas bila dpt ikan ni..terutama dapat meratah bahagian kepala..lps diperangat beberapa kali lagi sedap.
masak asam pedas ikan ni mesti bubuh daun kesum dan bunga kantan..kalau 2 benda ni tak ada...kira out lah..kuahnya pula mesti pekat.
kali ni aku kisar bunga kantan .. hasilnya ..aromanya lbh memikat..
Bahan
 lada kering - .( lbh kurang segenggam biasanya aku rebus dulu) *
4 ulas bwg merah *
2 ulas bwg putih *
sedikit halia n kunyit hidup *
sedikit belacan *
bunga kantan *

kisar halus bhn *

panaskn minyak..tumis bhn kisar bersama 1 btg serai yg d ketuk. Tunggu hinnga naik minyak

Dah naik minyak..masukkan ikan..golek2kn sekejap..bru masukkan air..agak2 kuantiti air ..jgn cair sgt..rasa2 tenggelam ikan tu cukuplah.

Tambah perasa..air asam, garam..
Dah nk mendidih masukkan sayur bendi, terung dan daun kesum..

Tutup api apabila kuah nmpk agak pekat n sayur dah nmpk layu.






Peach Cobbler

peach cobbler

Teruja untuk mencuba resepi ini setelah membaca novel 5 tahun 5 bulan karya Hlovate. Cubaan pertama ini juga ku ambil dari novel ini.

Puding ini rasanya sangat sedap..suka..suka.. Selang sejam buat lagi untuk kali kedua dengan sedikit penyesuaian...kurangkan gula dan butter. Sebab... hasil yang pertama terlalu manis. Sedap tp tak boleh nk makan banyak ..manis sgt.

Bahan

1 cwn tepung gandum
2 cwn gula halus ..( kurangkan jd..3/4 cwn shj)
1 sudu teh soda bikarbonat
275 g butter..(kurangkan jd 200 g shj)
1 cwn susu segar
1 tin buah peach
1 sudu teh serbuk kayu manis

Cara

Cairkan butter dalam loyang, kemudian susun buah peach dlm loyang tersebut.
Ayak tepung n soda masukkan gula dan adun bersama susu segar hingga sebati.
Tuang adunan dlm loyang td..siram jus peach atas adunan dan tabur serbuk kayu manis.

Bakar 190' selama 45 minit.

Terima kasih kepada penyumbang resepi..









Sunday, December 22, 2013

Asam pedas periuk noxxa


Asam pedas noxxa



Bahan

kisar bwg merah, bwg putih, sedikit halia, cili kering, sedikit belacan.
on stir fry, buh minyak msk dlm periuk dan tumis hingga naik bau. Off . masukkan ikan, tmbah air, tambah perasa, asam dan garam, daun kesum dan bunga kantan. dan on highpress 4 minit..siap..
Roti naza
Roti (resepi naza)
Mencuba kepelbagaian cara untuk dapatkan hasil yang terbaik..
Bahan
 air suam kuku, 1 bji telur 2 sb susu pekat = jadikan jum. 280 ml
1 paket yis
7 sb gula (utk bun)
* campurkan 2 bhn ini ke dlm cecair di atas biarkn hingga nmpk berbuih
tambah 2 sb butter , 1 sb shortening, 1 sb susu tepung dan sedikit garam ke dlm..
500 g tepung roti.
masuk dlm bread maker n onn hingga selesai bibik tu menguli.
tggu naik lbh kurang 1 jam
tumbuk2 utk buang angin..masukkan beg plastik n ramas2 boleh..klu mls..on je smla bread maker tuh.
baru bentukkan..buh le inti kcg merah ke..inti kelapa ke..ikut suka.
tggu naik lg baru masukkan oven..bakar selama 13 mnit api 200.
masa roi msh panas ..sapukan butter..bru nmpk berkilat.

Daging goreng

Daging goreng noxxa

Masakan yang simple dan daging pun lembut.
Saya cuma perap  sekejap daging dengan garam, kunyit, serbuk ketumbar dan serbuk lada hitam.
Masukkan daging dlm periuk..tambah air lbh kurang 1 cup..tutup periuk dan highress selama 20 minit. Buang wap..bukak tudung dan saya on stir fry sehingga agak kering sedikit kuahnya..Off dan tabur bawang besar yg dihiris kasar..x sempat masukkan bawang..anak dah serbu.

Dodol

Dodol Noxxa
Ni guna santan perah tangan..x cantik sgt..nk wat cam mana..tuannya x sabar nk cuba..x leh nk tggu esok2.


Bahan

500 ml santan pekat (beli kt pasar) bkn santan kotak
2 cwn tepung pulut..
1 sb tepung beras
3 cwn gula merah
sedikit garam
2 helai daun pandan

Cara

Masukkan suma bhn dlm blender ( kecuali daun pandan) n blend hingga sebati
Tapis adunan dan tuang dlm periuk
tombol arah steam dan on steam 2 minit.
buka tudung dan on stir fry kacau hingga berkilat  nmpk berminyak.




Saturday, December 21, 2013

Periuk Pelbagai Guna

Periuk Noxxa


Periuk Noxxa pelbagai guna.
Akhirnya tergoda juga dengan periuk ni. Tapi tak menyesal beli sebab memang berbaloi.
Bukan setakat memudahkan keja di dapur tetapi amat menjimatkan masa. Fungsinya juga pelbagai. Boleh merebus, menumis, mengukus, buat popcorn, masak dodol dan macam2 lagi..buat kek pun boleh.
1.Untuk masak nasi tak kira nasi goreng nasi putih, lemak, mimyak, tomato,serai, arab dan segala jenis nasilah..hanya mengambil masa 7 minit tanpa mengira kuantiti. Nisbahnya...1 cup beras = 1 setgh cup air + setengh cup air lg.
Hanya tumis bahan ( guna stir fry) off setelah naik minyak, tambah air ikut sukatan, masukkan beras, tutp peutup periuk dan on high pressure selama 7 minit.  Siap.
2. Bihun goreng.
1 bungkus bihun elok guna brand jasmin. Basuh sahaja tak perlu rendam.
Sukatan air..1 bungkus bihun=3 cup air.
Tumis rencah,.(stir fry) masukkan ayam dsb..masukkan air, bahan perasa..off  tutup periuk dan on steam 2 minit. Siap..Buka tudung masukkan sayur sawi n taugeh. tutup periuk kejap..siap..
3. Untuk sukatan pulut pula..2 cup pulut = 1 1/2 cup air + 1/2 cup santan pekat.
basuh pulut dan tos. masukkan air pas tu masukkan pulut tutup periuk tekan highpress 7 minit..lps buang wap..masukkan santan.gaul sebati dan tutup smla periuk.