Monday, November 28, 2011

Roti Jalin..

Assalamualaikum.

Kali ni buat roti, x ikut resepi mana2. Masih guna bahan asas yg sama..resepi rujuk  sini . Tapi aku tambah sedikit yogurt, kentang lecek dan mayonis. Satu lg..x guna air langsung. Ingat nk guna teknik water roux tp x sempat. Lain kali akan ku cuba jugak. Apa pun roti ni lembut dan sedap. Yogurt, kentang lecek dan mayonis tu yg gantikan air, masa bm tu mengguli, jengah2 kejap tgk teksturnya..klu dah sedang2 elok x perlu tambah air.

Apabila kita sudah semakin mahir 'meroti', kita boleh ubah suai dan tambah apa saja yg kita rasa boleh menambah kelembutan dan keenakkan roti kita..pasti jadi..jangan risau.

Dulu2..sblm dpt info ttg cara buat roti, tmbah pula pengalaman pertama menguli, guna tangan pulak tu. Buat ikut resepi bulat2 tp x jadi..sseeedih tp sekarang tambah apa pun..insyaallah jadi. Belajar drpd pengalaman. X susah sebenarnya buat roti ni..

inti serunding daging

tabur brown sugar dan parutan cheese

teknik melipat sblm tu leperkan tepung guna penggelek.

baru kuar oven..hitam2 tu bkn semut tau....serunding ..hihihi

Kucing Kami..

Anak kucing yg kami kutip setelah ditinggalkan ibunya..


dibedung oleh izzah


tido atas riba..


sgt suka menggigit tangan kita..berbeza sungguh dgn kucing Msia.

baju baru beli tuu..

agak ganas tp manja
izzah mandikan.."sikit je siram air"...katanya

Macam mana nk balik Msia ek? Boleh ke? Apa prosedur nya? Kesian nk tinggalkan...