Monday, July 25, 2011

Kelas batal

Hari ini selasa, 26 julai..kelas anak2 dibatalkan..baru je g kolah..dah nk kena amik smla. Ada typoon Juaning katanya..hujan dah mula turun dr mlm td ni..selalunya klu ada typoon mau 3..4 .ari hujan x renti. 3..4 ari gak lah aku x basuh..x suka basuh masa hujan cam ni..kain baju bau masam..Tp kain batik aku dah habis ni. bawa g sini 4 lai je..bawa yg baru2..setelah 2 thn..1 lai dah koyak..tinggal 3 je. Kt Manila ni x de jual kain batik...aku suka berkain batik sbb selesa...terpaksalah pakai suar klu cam ni..huhu

Pagi td bagun kul 4.30, lps solat subuh, masak nasi utk bekal diaorg..lauknya isi ayam masak kicap campur kentang. Isi ayam je sbb senang diaorg nk mkn kt kolah nnti. Sempat lg buat roti kentang..utk bf..panas2 sedap bangat. Buat 300 g tepung , dpt 20 biji. Wah... dah makan nasi, makan roti x jd kolah pulak..Tu bekal nasinya..4..4 org akan bukak makan kt umah pulak..abg seronok la tu..x kolah..leh main game..Yg 3 anak dara tu mesti ajak g Mega Mall beli cepit rambut..dr td mlm dah rengek2..

Inilah pengalaman hidup di tempat orang, mudahan2 x jumpa di Msia..selang 2 minggu mesti ada typoon..tp x lah seteruk hujung thn 2009 sampai banjir. Masa tu suami baru dtg ke sini. KuasaNya tiada siapa boleh menghalang..Subhanallah..

Calzone Ala Turki



Assalamualaikum
 Amik resepi ni drpd blog nOOrsha, http://noorsha.blogspot.com/2011/07/calzone-ala-turki..terima kasih n mintak izin share kt sini plak. Pertama kali nmpk je terus berkenan, lps 2..3 ari baru buat, x lena tido selagi x buat roti ni. Semua keluargaku suka..dan yg penting akan jadi menu utk hidangan sahur Ramadhan kali ini. Klu nk tau semua ahlil keluargaku x berapa lalu makan nasi masa sahur, jadi kami hanya makan menu yg ringan2 mcm  ni lah. Putar ligat kepala maknya ni mikir nk masak apa..klu nk mkn nasi x pe..senang cerita. Yang tengah belajar posa pun x nk mkn nasi jugak. Klu kt Msia ada byk pilihan..selalunya anak2 akan makan roti canai segera yg dibalut sosej buh sos n mayonis, roti pita yg aku buh inti daging burger cincang. Tp kt Manila ni, roti pita x jumpa lg, roti canai segera pun x de..sosej , burger pun x berani nk beli. Tak ke fenin kepala maknya tuu..Ok jom tgk resepinya, ubah sikit2 ikut apa yg ada di dapur..

Bahan doh

300 g tepung high protin
2 sudu kecil yis
2 sudu besar shortening
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil bread improver
1/2 sudu kecil softener
1 sudu kecil garam
1 sudu besar mayonis

Bahan inti

200 g daging cincang
1 labu bawang besar- dadu
1 ulas bawang putih - cincang
sos cili, sos tomato (aku guna yg ready made je..yg tuk buat spageti tu)
2 biji tomato- dadu
secubit rosemary
sedikit lada hitam
sedikit serbuk oregano
garam
gula

Cara

Utk doh roti..masuk semua dlm Bm..tekan on, aku uli 15 minit je..tunggu naik 1 kali ganda, pas tu tumbuk2 buang semua angin..dan bahagi kpd 4.

Utuk inti pulak..tumis bawang, masukkan daging, bila daging dah masak, buh sos dan perasa..masak hingga kuah pekat.

Leperkan doh td..saiz lbh kurang besar pinggan makan, sapu putih telur, bentangkan salad, buh inti atas salad, tabur bawang besar hiris, sedikit lada jalapeno, tabur cheese mozarela di sebelah bahagian dan katup dgn bhg sebelah lg satu..macam buat karipap..kelim utk cantumkan dia. Sapu pulak kuning telur yg dah dicampur dgn sedikit pewarna kuning. Biarkan lbh kurang 10 minit..agak2 roti ni dah kembang..bakar dlm oven 20 minit api 180 .Sblm masuk oven..gunting sikit badan dia.. Nk lbh faham tgk gambo kt bawah ni..

bubuh inti n cheese

sapu kuning telur dan gunting sblm bako. akk kelim x lawa lgsung..abaikan ya..tangan keras..

baru kuar oven

SEDAP...



award.~! :)





  Aku terima award drpd http://ovenkecil.blogspot.com/ :). terima kasih banyak2 ya Naz. Ini award yg pertama. Tak sangka ada gak org yg sudi bg award, maklumlah umur Sumber Ilhamku ni pun x sampai setahun jagung..masih merangkak2 lg..Punyalah excited nk amik award ni.. bawa bakul bagai..dah sampai kt umah Naz..jolok2 x jatuh2..adooii aii lawak sungguh aku ni..x tau cam mana nk amiknya...hihi.. malu kt org je..tp x pe, ini pengalaman pertama..