Thursday, November 17, 2011

Choco Mousse Brownise

Assalamualaikum

Terjumpa resepi ni di blog Yani.dan terasa bersemangat nak terus mencuba petang tu jugak. Sblm ni penah merasa kek mousse ni, sambil makan tu sambil fikir..macam mana buat kek ni..Oh..hari ni dapat resepi dan x lpskan peluang terus mencuba..buat belah petang dan esoknya baru dapat potong..sbb tunggu dia set elok kann..alhamdulillah menjadi dan pada aku kek ni mmg sedap. Senang pulak tu nak membuatnya..Aku kurangkan sikit kuantiti gula.

Brownise

45 gram butter
65 gram gula pasir ( aku guna cuma 55 gram)
1 telur
50 gram tepung gandum
1 sudu besar koko powder
1/2 sudu teh baking powder

Cara

pukul mentega bersama gula hingga kembang
masukkan telur dan pukul lg 3-4 minit
masukkan tepung, koko dan baking powder yg dah diayak bersama, gaul sebati dan bakar selama 15 minit dgn api 175'..sejukkan..




Choclat mousse

140 gram dark cooking coklat ( cairkan double boil) ..aku guna mikrowave je lbh kurang 1/2 minit.
1 sudu besar serbuk gelatin
100 ml air
2 putih telur
200 gram whipping cream - pukul sampai berkrim dan pekat
40 gram gula halus ( aku guna 30 g je).

cara

Campurkan gelatin dlm air dan biarkan 5 minit. pas tu campurkan pulak ke dlm coklat yg sudah dicairkan, kacau sebati n biarkan sejuk.
Pukul putih telur hingga kental sambil campurkan gula sikit2, kemudian masukkan whipping cream bersama adunan gelatin yg bercampur coklat td. kacau guna spatula pelan2 hingga sebati.
Tuangkan adunan ke atas brownies dan simpan dlm esbok hingga set  ( klu buat ptg ..tunggu esok)
tabur serbuk koko di atasnya..AKU TAK BUH..TERLUPA SGT2..

guna loyang springform supaya senang nk kuarkan..dan lapik dgn kertas minyak.