Sunday, November 20, 2011

Trifle juga..

Assalamualaikum..

Yg ini trifle yg pertama, tapi buat sebiji besar. Dapat ilham selepas  tgk kt kedai makan. Guna buah mangga. Bahagian bawah aku menggunakan kek drpd resepi  swiss roll aku..gebu...



Boleh guna resepi yang ini.

Trifle

Assalamualaikum.

Sebelum ni kan x terlintas pun nak mencuba trifle ni. Keinginan tu dtg apabila ternampak dessert ni di jual di sebuah kedai makan di sini..tp dia x buh jelly, masa tu nmpk mcm sedap je..dia susun potongan mangga kt atas kek yg disiram kastard.

Balik umah terus buat .Lepas tu buat lagi utk tetamu2 suamiku. Aku guna cawan ais cream supaya mudah utk dihidang..tak perlu potong2..Licin mereka makan.

Utk bhg bawah aku guna kek swiss roll resepi ..kat sini. Potong2 kek tu dah masukkan dalam cawan. Kalau guna buah dlm tin, renjis sikit sirapnya atas kek ni. Aku x renjis sbb aku x guna buah dlm tin..x de sirap..



Bahan kastard

4 cawan susu
3 sudu besar gula
3 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecik vanilla
1 biji kuning telur
1 sudu besar butter.
secubit garam

guna swiss roll yg aku buat sendiri

Cara

Bancuh tepung kastard dengan sedikit susu, bila dah larut masukkan baki susu gula dan garam. Masak guna api perlahan hingga agak pekat.Masukkan vanila dan kuning telur sambil terus kacau hingga sebati dan adunan kastard nmpk berkilat,. tutup api bila dah mula mendidih. Tambahkan butter.

Tuangkan kastard meliputi kek yg dah kita sediakan dlm cawan td. Selepas kastard mengeras kita susun buah2 potong diatasnya. Suka hati nk guna buah apa.

Selepas itu, kita sediakan jellynya pula, masak jelly ikut arahan yg disediakan. curahkan saja jelly atas buah2 yg kita dah susun. Sejukkan sblm ngap...


guna buah kiwi dgn buah blueberry je.