Friday, July 5, 2013

Lemon cheese cake

Terima kasih kepada ....puas cari x jumpa. Maaf byk2.
Kek ni tempahan jiran setaman.

Resepinya..
Base.
kisar biskut digestive @ marie/oreo/tiger gaul dengan butter yg d cairkn. Sukatan agak2 je..yg penting bila d gaul dgn butter cair tu, biskut boleh di kepal.
Pas tu tekan kt dasar loyang.
klu x de loyang springform tu boleh guna loyang biasa. lg senang cuma lapikkn loyang dgn aluminium foil.



Filling..
250 gm cream cheese
1/2 cwn gula halus
1 telur + 1 kuning telur
1 biji parutan kulit lemon ( bhg luar je tau. parut hati2 x mau terkena yg putih, nnti pahit plak.
1 sb jus lemon
1/3 bahagi lg 2..aku x tau sukatannya mcm mana. fresh cream.


Cara..
pukul cream cheese dgn gula hingga soft
masukkan telur, pukul lg
masukkan  fresh cream..terus pukul..akhir sekali masukkan parutan kulit lemon n jus lemon
bakar 150' selama 45 minit 
loyang d masukkn dlm loyang yg lbh besar n berisi air panas..kompom x merekah
jgn lupa tinggalkan kek dlm oven lbh kurang 1 jam slps kek masak. buka pintu oven sedikit supaya x berkuap.
sejukkan semalaman bru boleh d makan.





Choclat Moist Cheese Cake

choc moist cheese cake



Dapat resepi ni dari blog kakzu semanis gula.. Dah banyak kali cuba, elok je boleh potong. Rasanya pulak sangat sedap. Kawan2 pun dah ada yg menempah setelah mencuba sekali semasa jamuan hari guru di sekolahku. Terima kasih byk2 kpd kakzu.
Resepi ini boleh di lihat di

 Juwita 
 Dauz 
 My resepi 

Lapisan bawah ( 1 )
180 gm biskut tiger
110 gm butter

1.Hancurkan biskut tiger. ( kkzu masukkan dalam plastik dan tumbuk gune penggelek karipap, amik kau sekejap je dah hancor )
2. Cairkan butter dan satukan dengan biskut.
3. Tekan padat dalam loyang base ( loyang boleh bukak ) dan masukkan dalam petisejuk sementara nak siapkan lapisan atas.


Lapisan Atas (2 )
250 gm creamcheese
120 gm gula castor
150 gm uht whipping cream 
*1  tbsp gelatin
* air panas secukupnye ( bahan * di kacau hingga sebati ) 


1. Biarkan cheese pade suhu bilik. Bile dah lembut putar cheese dan gula castor hingge kembang.
2. Masukkan whipping cream
3. Gelatine dan susu segar di satukan dan masak atas api hingge gelatine larut.( kkzu campurkan gelatine dengan 60 ml air panas dan kacau hingge larut )
4.Masukkan gelatine ke dalam adunan cheese dan kacau sebati.
5. Tuang adunan cheese ke atas base biskut dan sejukkan di dalam petisejuk selama 1 jam @ hingga mengeras ( mungkin lebih cepat keras mengikut suhu petisejuk masing2 ye.
Tak boleh cakap banyak, belum kemas umah lg ni, nk msk lg..