Thursday, June 16, 2011

one tan, 1 tan, wantan

selepas digoreng.


Wantan ni salah satu pembuka selera suamiku. Nak buatnya pun sgt mudah. Pendek kata ndak..x ndak je..Sebab apa..kulit wantan ni kita beli je yg ready made. Intinya plak, ikutlah mana2 yg sempat, ada pelbagai jenis,  ikutlah selera masing2. Antara inti yg sesuai...daging kisar, isi ayam yg dipotong kecil, isi udang, isi ikan pun boleh..cuma tambah bawang besar yg didadu dan hirisan cili dan bahan perasa..tumis hingga semua bhn masak..inti x boleh berair sgt tp bkn lah kering mcm serunding..sesedap rasa gitu. Buat inti ni pun x perlulah 1 periuk besar..kita cuma guna sikit je..1 magkuk kecil pun cukup.

Cara bungkusnya plak..cuma ..bentangkan kulit watan..bubuh inti di tengah, 1 sudu kecil pun cukup pas tu sapu2 sikit dgn air ( yg dibancuh dgn tepung jagung) di sekeliling kulit wantan tu dan punjutkan. Buat sampai abis inti..dan akhir sekali bolehlah digoreng dgn minyak yg banyak.

Kali ni aku buat wantan yg berintikan isi ayam dengan sedikit kentang...perasa kari..Aku amik je..ayam msk kari dgn kentangnya sekali..(lauk smlm x abis..) Kali ni aku bungkus mcm karipap..x punjut cam selalu..menarik.. rangup..dan yg penting sedap..


cara melipat..mcm nk bungkus kcg putih



letakkan inti di tengah
                                   

siap dibungkus