Sunday, June 5, 2011

pie daging..

selepas dibakar..


x ingat la ambik resepi kat mna.. sbb bnyk sgt buat homework.. try n error..

 Saya bagi resepi utk dohnya sahaja tau..bhg inti tu korang buatlah macam mana pun.masak mcm biasa je..lbh kurang mcm inti karipap..nk tambah sayuran pun boleh..carot, kentang...klu suka kari, buat inti kari, klu suka rasa lada hitam , ganti dgn lada hitam .Boleh juga buat inti sardin, jd pie sardin ..pendek kata ...suka hati..yang penting inti tu jgn kering sgt..biar basah2 sikit.

Klu suka doh rapuh, guna kuning telur sahaja..klu suka yg agak rangup skit..buh sebiji telur ( putih n
                                                                                       kuning)..seeloknya guna telur gred B.   

Bahan Doh

150 g butter
280 tepung gandum
1 kuning telur
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
2 sudu besar air yg disejukkan

Cara

Bubuh garam dalam tepung , gaul dgn tangan utk ratakan garam td. Kemudian barulah gaul ramas butter dengan tepung. Masukkan kuning telur dan air..uli sebati (jangan terlebih uli). Bungkus doh dgn plastik dan rehatkan doh 1/2 jam dlm peti ais.
Canai doh dan terap menggunakan acuan ( klu guna acuan mcm saya lah..), letakkan inti kemudia tutup semula dengan doh. Cucuk permukan dengan garpu, sapukan kuning telur dan bakar 180 darjah lebih kurang 30 minit.


inti daging..
cara menerap ..
ltk bumbung die.. mcm rmh plk. hehe
siap dsapu telur kuning..

siap utk diNGAP.. heee

sewa harian bagan lalang, sungai pelek, sepang,selangor

http://rumahrehatbaganlalang.blogspot.com/

Rumah Sewa Harian ini khas utk keluarga muslim sahaja. Untuk keterangan lanjut sila klik link di atas.
*pstt.. ni rumah aku tau.. sje nk promote.. :P hehehe*

home-made mee kuning





Resepi yang mudah, simple dan yg penting halal..juga tiada bahan pengawet ..selamat perut kita. Hanya 250 gram tepung menghasilkan lebih kurang 750 gram mee. Saya berusaha utk buat mee ini sbb di tempat org ni tiada mee kuning yg halal...Nak makan kenalah berusaha kan...ok ni resepi nya


Bahan

mesin pembuat mee...kalau nk guna tangan boleh gak tp..klu larat lah..

500 g tepung gandum (saya guna high protin)
1 biji telur
200 ml air
sedikit serbuk kunyit

Cara

Campurkan air dgn sebuk kunyit ( supaya mudah warna tu sebati apabila di uli )
Satukan suma bahan dan uli sebati ( saya x uli lama pun ..x larat )
Bahagikan doh kpd 3 bhg..leperkan dan masukkan dlm mesin yg paling besar saiznya ( mesin saya no 9)
Buat beberapa kali ..ulang proses yg sama tetapi guna saiz yg lbh kecil..sambil tu taburkan tepung.
Akhir sekali saya guna saiz no 4 sebelum masukkan ke bhg pemotong mee..( tabur n lumur byk tepung utk elakkan mee melekat antara satu sama lain)

Didihkan air yg di campur dengan sedikit minyak masak n garam. rebus sebentar mee, lalukan di bawah cucuran air paip, tos dan lumur sedikit minyak masak..and SIAP~!
                                        Nampak x..mee yg keluar tu..herge mesin pun x buang lagi

                                           ni dia dah siap pun..
                             Ready nk makan..tp ni mee rebus versi amira punya..x nk sayur n accessories