Monday, May 28, 2012



Kek Lapis Kukus Choco Horlick.




Sebelum itu, terima kasih kepada yatie sinar kehidupanku. Yatie pulak dapat resepi dari hasue. Kwn2 leh lah rujuk 2 blog yg saya bagi tu . Saya mintak izin buh resepi tu di sini pulak ya..sebagai rujukkan sendiri sbb kek lapis ni sedap kata kawan2..bagi saya bukan tak sedap tapi masa xtvt ni berlangsung saya sedang selsema..x dapat rasa apa2..hilang deria rasa n bau..Tapi anak2  pun suka makan..moist sgt kek ni..Ada jugak kawan sekolah yang mintak resepi, tak sabo nk cuba katanya...tandanya..memenag sedaplah kan...Kuantiti pun sedang2 je..x byk n x sikit sgt..sedang elok utk cubaan kali pertama.

Bahan:

250 g mentega tulin..aku guna 1 buku butter je.
1/2 cawan gula halus
5 biji telur gred A
1/2 tin susu pekat manis..aku guna 1/2 cawan je
70 g horlick ..aku guna 1/2 cawan je
30 g serbuk koko..aku guna 3 sb je
1 st esen
1/2 cawan tepung gandum
sedikit pewarna kuning 

cara-cara

Panaskan kukusan, lapik loyang dgn kertas minyak, gris dgn sedikit butter/minyak
Pukul butter dgn gula hingga berkrim
Masukkan telur 1 per 1, pukul , tambah esen, susu pekat, pukul sebati.
Tambah tepung sikit2, guna spatula.
Bahagi 2 adunan, 1 bhg tambahkn horlicks dan sedikit pewarna kuning n 1 bhg lg tambahkn koko..kacau sebati.
Jika air kukus dah didih, bolehlah melayer 1 lapis ke 1 lapis.
Setiap lapis, ambil masa 6 minit utk permukaannya kering, pas tu bolehlah letakkan lapisan kedua..dan seterusnya Utk lapisan terakhir tunggu 30 minit. Saya tutp dgn aluminim  foil utk elak timpa wap.









Saturday, May 19, 2012



Dah lama tak masak2, semangat pun suam-suam kuku. Stok2 bahan masak pun naik berkulat dalam lemari tuh. Sindrom kurang semangat memasak ni dah 6 bulan melanda. Bila semangat ni nak melonjak semula??? Tunggu peralatan masakku sampai lah...peralatan masakku di sana lebih lengkap daripada yang ada di rumah ni..

Ada cuba 2..3.resepi baru tapi tak berapa menjadi..napa ek? Agaknya sebab tak disertai dengan semangat yang kuat dan nak cepat siap...kejar masa punya pasal...alasan je tuh..

Tapi blog ni tetap menjadi pujaan hatiku kerana ia antara kenangan terindah. Blog ni mengingatkan aku tentang kehidupan kami di tempat orang. Pengalaman sebagai suri rumah sepenuh masa yang amat membahagiakan...betul..tak tipu punya... Syukur alhamdulillah, diberi kesempatan ini.