Sunday, July 10, 2011

kek kastard

Assalaamualaikum..kek ni lain dari yg lain..aku suka sgt, anakku amira pun suka..dia melalak bila bagun pg..kek ni dah lesap ...bapak dia bawa  bekal main gof n jamu skali kwn2 dia. So aku buat lg..tp senang je..no hal..Saya amik resepi drpd 1001 resepi..terima kasih byk2. kek yg sangat gebu ...sedapnya..

Bahan

125 g butter
1/4 cawan gula
1 telor
3/4 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung kastard

Cara
pukul kembang butter dgn gula, masukkan telur,pukul lg.. masukkan plak 2 jenis tepung ni (yg dah diayak bersama)

bahan kastard

1 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu besar gula
2/3 cawan susu
15 g butter
2 sudu teh vanilla

Cara
 Satukan semua bhn kecuali butter, bancuh dgn susu n masak hingga pekat, bubuh butter.

Ratakan adunan kek dlm loyang atau..dlm cup pun boleh., bubuh separuh je adunan, pas tu buh fillingnya ..custard yg kita masak td..pas tu buh lagi adunan yg baki td...Bakar 180 selama 30 minit..

bubuh separuh adunan kek
bubuh plak kastard
bubuh lg adunan kek
hasilnya..

sembang2

telur ikan ...beso sgt..


Assalamualaikum..Setiap hujung minggu suamiku akan ke pasar..dulu aku rajin ikut tp tiap kali pergi aku mesti senak perut, sakit perut, mulas perut..suma ada..entah kenapa agaknya sbb sesak sgt kot.Belakangan ni aku dah malas nk pergi so suami ku g sorang. Suamiku suka sgt g..dia ralit tgk ikan yg mcm2 saiz, mcm2 jenis..dan harganya pun boleh tahan murah..Klu ikan tuna tu sebesar budak 10 thn pun ada. kerang2 pun mcm2 jenis ..nk mkn apa suma ada..

Semalam suamiku beli udang masih hidup lg..aku x takut tp geli bila terkena kaki2 dia yg byk tu..try tuk pegang tp..tercampak bila kaki dia nguit2..dgn jeritan sekali tuu..Aku suh beli udang mati ..dia beli udang hidup..katanya, geram tgk betapa jernihnya badan udang tu...segar..murah je kt sini..1 kilo 24 hinggit je..

Si Izzah..amik 4..5  ekor..nk bela kononya..mulalah dia buat kecah..guna bekas tu..ganti bekas ni..fenin kpla..





ini ikan atuk kerisi..kata suamiku..benarnya..spesis kerisi tp besar sgt..

Nasi Ayam

Assalamualaikum ..Apa je yg aku masak asalkan ayam..anak2ku suka,  mereka x suka makan ikan sgt. Kadang aku paksa jugak makan, itu pun kena suap, buang kulit , barulah nk makan wpun dah besar panjang..Kalau masak nasi ayam..cepat je turun dapur..menyiasat ..masak apa..dah siap lom..anak..anak..

Bahan

1 ekor ayam, potong 4, bersihkan dan rebus dgn sedikit halia dan 2 ulas bawang putih
Basuh beras dan toskan

Bahan kisar

bawang merah, bawang putih, halia (saiz ibu jari)
daun pandan

Cara

Panaskan minyak dan sedikit butter, tumis bahan kisar dan daun pandan hingga naik minyak, masukkan beras, kacau2 lbh kurang 2 minit masukkan air rebusan ayam td..bubuh garam..(aku guna periuk letrik, tumis atas dapur biasa dulu pas masukkan air alih guna letrik cam biasa.) ..sukatan air tu ikut jenis beras masing2.

Ayam yg dah direbus td perap dgn kicap pekat, kicap manis, sos tiram, minyak bijan, madu (klu suka)..pas tu goreng ..x perlu lama sbb ayam dah masak.

Lebihan kicap perap ayam td aku tmbah air rebusan ayam sikit n masak kejap utk jd sos kicapnya..tambah kicap2 klu perlu.

sos pedas nya plak.boleh je guna cili kering @cili merah yg di blend dgn halia dan bawang putih..x perlu tumis..masak je sampai pekat. Kat manila ni x de cili merah tau so aku guna cili kering. Tambah perahan limau, garam, gula n perasa.




Sardin roll


Assalamualaikum...Sardin roll ...salah satu menu yg sangat mudah dan ringkas..selalu menjadi bekal ketika suamiku 'bersukan' sbb nk makan kt kelab..makanan x halal. Aku akan bawa lebih utk dikongsi dgn kawan2 dr negara lain..mereka pun sgtlah suka, dan skrg ni dah pandai pun buat sndri...(bljr dr suamiku).

Bahan
Roti - leperkan seleper2nya guna alat pengelek
bread crum utk salut roti
telur utk mencelup roti

Bahan inti

2 tin kecil sardin dlm tin
1 labu bawang - dadu
3 tangkai cili hijau2merah - hiris
air asam jawa
garam

Masak sardin macam biasa, nk guna pes lada kering pun boleh ..utk yg suka pedas. Aku suka tambah lg bawang dadu dan hirisan cili api lps tutup api. Hancurkan sardin dan bubuh atas roti, gulung, celup dlm telur dan golekkan dgn bread crum..pas tu goreng..SIAP..


gelek  hingga leper



Tart Kastard



Assalamualaikum..Semalam terasa nk mengemas kabinet tpt aku menyimpan bahan2 kuih, saja cek stok ..sbb lbh kurang 5 bulan je lg aku kt manila ni..kena habiskan mana yg patut..Rupanya masih byk lg tepung kastard aku..ada 2 kotak setengah, tanpa buang masa aku terus buat tart kastard..resepi dah tersimpan lama dah...ari ni baru berjaya mencubanya. Resepi amik drpd liana_pg@myresepi..terima kasih byk2...seeedap sgttt...suuukaaa.

Bahan (doh)

2-3 sudu besar susu segar
250 g tepung gandum
1 sudu besar gula
1 telur (pukul dgn garpu sedikit)
125 mentega
secubit garam

Cara

Gaul ramas tepung, gula, garam dan mentega kemudian masukkan telur, uli hingga takat jd doh shj. Bubuh susu segar jika doh agak keras..(aku x buh pun sbb doh dah jd elok). Rehatkan doh  lbh kurang 1/2 jam.
Terap doh , kemaskan dlm acuannya , cucuk permukaan doh dgn garpu dan bakar lbh kurang 15 minit.

Bahan filling

500 ml susu segar
2 biji telur
50 g tepung kastard
100 g gula
1/2 sudu teh esen
secubit garam

Cara

Campur sebati semua bahan, masak hingga agak pekat. Tuang dlm pastri dan bakar semula lbh kurang 15 minit..klu nk hias pun boleh..aku buh coklat chip kt tengah2..nmpk cantik..dan sedap..



buh kastard guna paiping bag buatan sndri

Apam Marmar

Assalamualaikum..Resepi apam marmar ni amik dr blog Sinar Kehidupanku, resepi asal drpd Mat gebu. Terima ksih kerana berkongsi ilmu.

Kul 5 pg aku buat apam ni, utk breakfast la konon. Mmg bangun awal sbb kt sini subuhnya abis kul 5 suku pg dan mmg setiap pg aku kena masak berat utk bekal anak2 g kolah. Sambil masak nasi n lauk aku masih sempat buat apam ni..siap kukus sblm kul 6 suku..dan aku cuma buat 1/2 adunan je..apam ni mmg gebu semacam..

Bahan

250 g tpg kek
200 ml santan
200 g gula halus
2 telor
1 sudu kecil esen
1camca makan ovelet
secubit garam
pewarna

Cara

Satukan semua bhn kecuali pewarna, pukul perlahan hingga sebati kmdian lajukan speed, pukul hingga kembang dan pekat. Bahagikan kpd 3 warna, bubuh dlm loyang selang warna atau ikut kereatif sndri. Kukus 45 minit.

Nasi Beriani



Assalamualaikum..Jalan2 kt blog Koleksi resepi Nannie smlm jumpa nasi beriani terus teringin nk buat wpun bhn x berapa nk cukup. guna beras wangi biasa je..rempah kari daging plak dah abis stok, bantai je rempah kari ikan..ok jugak lah..tiada rotan akar pun berguna jugak. mana nk cari rempah daging kt manila ni..x de..suma rempah aku bawa dr msia. Pas ni nk kena kirim kt Ina masa dia balik raya sok..

Bahan

Stok daging dgn isinya yg dah lmbut. ( jum stok dgn beras..1:1) klu beras basmathi
bawang merah - mayang
bawang putih - mayang
kayu manis, bunga lawang,
daun bay
daun pandan
bawang merah - kisr
bawang putih - kisar
halia - kisar
3 biji tomato yg didadu
rempah nasi beriani
sedikit kismis hitam
beras yg sudah dibersihkan dan ditos
garam secukup rasa

Cara

Panaskan minyak dan sedikit majerin/butter. Tumis bhn mayang hingga kekuningan, masukkan bahan kisar, rempah nasi beriani , tomato dadu , kismis ,daun bay dan pandan..tumis hingga naik minyak pas tu masukkan beras..kacau 2 minit, masukkan stok daging dan sedikit daging yg dah lembut. Tabur bawang goreng jika nasi sudah tanak.

Sesuai dimakan dgn ayam masak merah, dalca kambing dan acar mentah timun dgn nenas..