Saturday, January 28, 2012

Pau







Selama ni buat kuih pau main hentam taram je, jadi tu mmg lah jadik. Tapi x salah n byk baiknya jika kita menuntut dulu..menuntut kt blog kwn2. tentu hasilnya lebih baik kann..kwn2.

Pau water roux ni mmg gebu. Saya ambil drpd blog jintanmanis. Tq jintan manis.. Ikut juga tips yg diberi. Memamg betul..Experiment saya yg pertama..api terkuat sikit, masa terlebih sikit pas tu kalut2 terus bukak penutup ..hasilnya..pau saya terkejut..saya lbh2 terkejut sbb.... pau saya mengecut sumanya Dia tgh kembang elok2 tiba2 saya bukak penutup apa lg..mcm daun semalu yg disentuh...terus mengucup.. Masa kukus trip kedua, lbh hati2, dan hasilnya...memuaskan..gebus..Belajar drps pengalaman ya..

Bahan

500 g tepung pau
3 sb shortening
220 ml air suam + garam
3 sb gula
2 sb baking powder
4 sb water roux
2 1/2 sk yis

Cara

Uli je dlm BM sampai siap. pas tu perap sampai naik,
tumbuk ..buang angin, bentukkan pulak dgn masukkan inti. Aku buh inti kacang hitam yg ready made punya.
Tunggu kembang sekali lg pas tu kukus..6@7@8 minit je..

* elok baca tips yg jintan manis saran kan tu..


Donut keledek









Semalam buat donut keledek untuk buat pertama kalinya. Hasilnya memang tidak mengecewakan. Donut ni sangat lembut walaupun dah sejuk. Walaupun makan banyak tapi kan.. perut ni x kembung. Selalunya kalau makan donut biasa tu, aku mmg alah..kembung perut , mungkin sbb penggunaan yis. Kali ni tidak..kebetulan atau sebab ditambah keledek.aku pun x pasti..Lain kali nk buat lg, nk cuba guna keledek lain2 warna..mesti menarik. Lembutnya lain macam...best sgt..terima kasih kepada..jintanmanis. kali pertama juga guna donut cutter..baru beli n baru terjumpa kt kedai...ketinggalan zaman sungguh aku ni..

Bahan.

250 g tepung gandum
80 g keledek rebus yg di lecek Aku guna 150g.
2 sb susu tepung
1 biji telur - pukul sikit
80ml susu segar@ air suam ( aku buh sikit2 sbb guna keledek lebih, takut terlembik)
1 1/2 sb butter
2 sb gula
1 1/2 sudu kecil yis

Cara

Aku guna BM je..buh suma bahan tekan on..
dah sebati..perap biar dia naik. Lbh kurang 1 jam.. Pas tu...tumbuk2 buang angin.
bentukkan  dan tunggu kembang lg.
goreng dlm minyak panas.
salut gula..makan panas2..sedapp..


sedaaappp..kata anakku..

ppss...kenapa gambar kita jd cam tu ek? Ada 2 tone warna..



Thursday, January 12, 2012




Sudah tiga minggu berada di rumah tapi masih lagi sibuk. Sibuk dengan kerja, mengurus anak2 dan macam2 hal ..Sesekali sempat juga jengah dapur kawan2. Terasa rindu utk mencuba resepi baru tapi masa belum mengizinkan..Kesian blog ni..sunyi sepi. 

InsyaAllah bila semua dah selesai, dan semuanya dah stabil ..aku akan mula memasak semula. Buat masa ni..makan tengah hari pun aku tapau ...setiap hari...melampau kan. Kadang2 tu makan malam pun beli..sebenarnya aku x de mood nk memasak...huhuhu.





Thursday, January 5, 2012


 


Selamat tahun baru, selamat bersekolah semula utk anak2,  dan selamat mengajar  utuk guru-guru termasuklah aku...Setelah 2 thn bercuti sepenuhnya, hari pertama ke sekolah macam2 perasaan ada..agak blurr..hari kedua alhamdulillah..mood dah datang smla..Lega..