Monday, July 18, 2011

tepung gomak

Assalamualaikum..2..3..ari ni x berapa sihat..demam jangkit dr anak2. Tp klu x buat kuih/kek/ yg sewaktu dgnnya hidup ni rasa x sempurna..gatal je tangan. Pada hal budak2 ni bknnya makan sgt klu kuih manis2 cam ni. X kira buat jugak..nk bg kt pembantu peribadi ari ni yg tulun kemas umah n suami dia yg benonya pemandu kami tp merangkap body guard, tukang kebun..apa saja arahan dr kami dia akan jawab..yess sirr..sangat baik orgnya, alhamdulillah Allah telah permudahkan urusan saya di sini..smlm dia jugak teman anak2ku tgk konsert yg x berapa konsert David Archuleta (promosi album benonya). Tak kuasa kami nk g..

Kuih ni kuih org dulu2..buatnya senang, x payah sukat2..bau harum kacang hijau yg disangai tu buat aku teringat2..

Bahan

tepung pulut
air
garam secubit

inti - kelapa/ kacang merah
1 gengam kecil kacang hijau, goreng tanpa minyak dan kisar kering.



Didihkan air dlm periuk, Uli bhn di atas hingga jd doh..ambil secubit ..leperkan n buh inti di tengah n tutup smla dan tekan biar dia leper sedikit..masukkan dlm periuk yg dah mendidih airnya. kuih akan masak jika ia timbul di permukaan. Tos dan golekkan atas kacang hijau yg dah kita blend..

Utk inti kelapa..masukkan lbh kurang 1/2 cwn air, 1 helai daun pandan yg disimpul, secubit garam an gula merah. Masak hingga gula larut, pas tu masukkan kelapa..seeloknya guna kelapa yg agak muda. Kacau terus hingga inti ni agak kering, masukkan 2 sudu kecil tepung gandum kacau sebati. Tepung ni akan buat inti kita x berderai, elok je bersatu. Masak inti ni amik masa 20 minit je lbh kurang, bkn mcm buat serunding tau agak sebati je tutp api, kecuali klu nk buat byk n simpan lama.

kacang hijau yg dah di sangai dan dikisar

aku dgn suami je yg makan

rupa mmg x cantik..sbb tu namanya tepung gomak..kecik2 dulu sapa yg pakai bedak putih melepak..kwn2 akan ejek..pakai bedak cam tepung gomak..cam ni lah rupa..tepung gomak..


Pizza




Assalamualaikum..Smlm tgh uli2 tepung si Izzah mintak piza.. So niat tu nk buat roti kacang hitam je, tp ubah haluan sikit sbb permintaan anak bongsuku. Doh pun serupa jd x de lah masalah..

Bahan doh

sama mcm resepi roti kacang merah
Basenya bakar 1/2 masak ..

Bahan topping

Isi ayam - cincang
4 biji tomato - blend
4 sudu besar tomato puree
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 ulas bawang putih - hiris
1 labu bawang - dadu
serbuk oregano
sedikit rosemary
lada hitam
mayonis
Cheese mozarela

Cara

Tumis bwg merah n putih hingga naik bau, masukkan ayam, kacau2 jap, masukkan tomato dan semua jenis sos dan bahan perasa.

ratakan mayonis kt permukaan base piza, kemudian bubuh sos yg dimasak td, tabur mozarela cheese..masukkan oven lbh kurang 5 minit..(x perlu lama sbb bhn2 yg aku guna semua dah masak)


bhg yg tabur bawang dgn lada capsicum tu utk mak n bapaknya..anak x mau..
Selang sehari buat lg..utk bawa bekal g kolah plak..so buat bulat2..roti dgn inti buat mlm..pagi2 tinggal buh atas roti dan masuk oven jap je..kali ni buat sos ikut cara http://jommakan-saadi.blogspot.com/2011/07/mini-pizza-seafood-fresh-from-oven.html ..tq..buah fikirannya..

yg ni tuk suami tambah bawang n lada capsicum

anak2 punya x de sayur...huhu napalah anaku x mkn sayur..jenuh pujuk..

buh toping, parutkan cheese..bako jap..

Roti kacang merah

Assalamualaikum..smlm buat roti lg tp guna inti kacang merah. Inti kacang merah ni pun buat sndri bkn sbb rajin sangat tp sbb x de kt sini. beli masa awal2 sampai kt manila ni, masa tu buat separuh..skrg ni menghabiskan bakilah kononnya..dah nk balik msia dah pun...nasib baik x tumbuh dlm almari tu. Suami plak terbeli tepung whole wheat ..hantam saja lah..

Bahan

200 ml air suam kuku
1 biji telur
1/4 sudu kecil garam
2 sudu besar gula
2 sudu besar susu tepung
1 sudu kecil bread improver
1 sudu kecil softener
2 sudu besar butter/shortening
500 g tepung high protin
2 1/2 sudu kecil yis

Cara

Yg guna BM masukkan bhn ikut susunan n tekan on. Mcm biasa..siap uli..rehatkan doh..tunggu dia naik 2 kali ganda..pas tu tumbuk doh kuarkan angin..bentukkan plak..tunggu naik lg..baru bakar. Kuar oven..sapu butter kasi kilat baru mengancam..


Pasta carbonara



Assalamualaikum..Menu ni kegemaran anak2 sbb x byk sayur dan mewah dgn rasa cheese. Maknya pun suka jugak masak menu ni sbb senang sgt, time2 malas menu nilah yg akan jd pilihan.

Bahan

1 tin sup cendawan dlm tin
1 tin air
1/2 tin susu cair
10 ekor udang
parutan cheese
serbuk oregano
lada hitam
garam
sedikit rosemary
2 sudu besar mayonis
lada benggala
tomato dadu
250 g pasta penne (rebus)

Cara

Masukkan sup cendawan  dan 1 tin air dlm periuk dan..didihkan.Dah didih masukkan susu dan semua bhn lain (kecuali mayonis), dah didih masukkan pasta penne, kacau2 kejap je n sesuaikan kuantiti kuah..agak2 menyalut pasta je..tutup api masukkan mayonis..gaul rata. Lps tb bubuh pasta dlm bekas tahan panas, parut kan cheese atasnya masuk dlm oven lbh kurang 10 minit @ hingga cheese cair. ..Utk kita ibu2 n bapak2, lbh sedap taburkan hirisan cili api..


parutkan mozarela cheese

masukkan oven smla utk cairkan cheese

SIAP..