Saturday, January 28, 2012

Donut keledek









Semalam buat donut keledek untuk buat pertama kalinya. Hasilnya memang tidak mengecewakan. Donut ni sangat lembut walaupun dah sejuk. Walaupun makan banyak tapi kan.. perut ni x kembung. Selalunya kalau makan donut biasa tu, aku mmg alah..kembung perut , mungkin sbb penggunaan yis. Kali ni tidak..kebetulan atau sebab ditambah keledek.aku pun x pasti..Lain kali nk buat lg, nk cuba guna keledek lain2 warna..mesti menarik. Lembutnya lain macam...best sgt..terima kasih kepada..jintanmanis. kali pertama juga guna donut cutter..baru beli n baru terjumpa kt kedai...ketinggalan zaman sungguh aku ni..

Bahan.

250 g tepung gandum
80 g keledek rebus yg di lecek Aku guna 150g.
2 sb susu tepung
1 biji telur - pukul sikit
80ml susu segar@ air suam ( aku buh sikit2 sbb guna keledek lebih, takut terlembik)
1 1/2 sb butter
2 sb gula
1 1/2 sudu kecil yis

Cara

Aku guna BM je..buh suma bahan tekan on..
dah sebati..perap biar dia naik. Lbh kurang 1 jam.. Pas tu...tumbuk2 buang angin.
bentukkan  dan tunggu kembang lg.
goreng dlm minyak panas.
salut gula..makan panas2..sedapp..


sedaaappp..kata anakku..

ppss...kenapa gambar kita jd cam tu ek? Ada 2 tone warna..



No comments:

Post a Comment