Monday, July 18, 2011

Pizza




Assalamualaikum..Smlm tgh uli2 tepung si Izzah mintak piza.. So niat tu nk buat roti kacang hitam je, tp ubah haluan sikit sbb permintaan anak bongsuku. Doh pun serupa jd x de lah masalah..

Bahan doh

sama mcm resepi roti kacang merah
Basenya bakar 1/2 masak ..

Bahan topping

Isi ayam - cincang
4 biji tomato - blend
4 sudu besar tomato puree
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 ulas bawang putih - hiris
1 labu bawang - dadu
serbuk oregano
sedikit rosemary
lada hitam
mayonis
Cheese mozarela

Cara

Tumis bwg merah n putih hingga naik bau, masukkan ayam, kacau2 jap, masukkan tomato dan semua jenis sos dan bahan perasa.

ratakan mayonis kt permukaan base piza, kemudian bubuh sos yg dimasak td, tabur mozarela cheese..masukkan oven lbh kurang 5 minit..(x perlu lama sbb bhn2 yg aku guna semua dah masak)


bhg yg tabur bawang dgn lada capsicum tu utk mak n bapaknya..anak x mau..
Selang sehari buat lg..utk bawa bekal g kolah plak..so buat bulat2..roti dgn inti buat mlm..pagi2 tinggal buh atas roti dan masuk oven jap je..kali ni buat sos ikut cara http://jommakan-saadi.blogspot.com/2011/07/mini-pizza-seafood-fresh-from-oven.html ..tq..buah fikirannya..

yg ni tuk suami tambah bawang n lada capsicum

anak2 punya x de sayur...huhu napalah anaku x mkn sayur..jenuh pujuk..

buh toping, parutkan cheese..bako jap..

No comments:

Post a Comment