Sunday, June 5, 2011

pie daging..

selepas dibakar..


x ingat la ambik resepi kat mna.. sbb bnyk sgt buat homework.. try n error..

 Saya bagi resepi utk dohnya sahaja tau..bhg inti tu korang buatlah macam mana pun.masak mcm biasa je..lbh kurang mcm inti karipap..nk tambah sayuran pun boleh..carot, kentang...klu suka kari, buat inti kari, klu suka rasa lada hitam , ganti dgn lada hitam .Boleh juga buat inti sardin, jd pie sardin ..pendek kata ...suka hati..yang penting inti tu jgn kering sgt..biar basah2 sikit.

Klu suka doh rapuh, guna kuning telur sahaja..klu suka yg agak rangup skit..buh sebiji telur ( putih n
                                                                                       kuning)..seeloknya guna telur gred B.   

Bahan Doh

150 g butter
280 tepung gandum
1 kuning telur
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
2 sudu besar air yg disejukkan

Cara

Bubuh garam dalam tepung , gaul dgn tangan utk ratakan garam td. Kemudian barulah gaul ramas butter dengan tepung. Masukkan kuning telur dan air..uli sebati (jangan terlebih uli). Bungkus doh dgn plastik dan rehatkan doh 1/2 jam dlm peti ais.
Canai doh dan terap menggunakan acuan ( klu guna acuan mcm saya lah..), letakkan inti kemudia tutup semula dengan doh. Cucuk permukan dengan garpu, sapukan kuning telur dan bakar 180 darjah lebih kurang 30 minit.


inti daging..
cara menerap ..
ltk bumbung die.. mcm rmh plk. hehe
siap dsapu telur kuning..

siap utk diNGAP.. heee

No comments:

Post a Comment