Sunday, June 5, 2011

home-made mee kuning





Resepi yang mudah, simple dan yg penting halal..juga tiada bahan pengawet ..selamat perut kita. Hanya 250 gram tepung menghasilkan lebih kurang 750 gram mee. Saya berusaha utk buat mee ini sbb di tempat org ni tiada mee kuning yg halal...Nak makan kenalah berusaha kan...ok ni resepi nya


Bahan

mesin pembuat mee...kalau nk guna tangan boleh gak tp..klu larat lah..

500 g tepung gandum (saya guna high protin)
1 biji telur
200 ml air
sedikit serbuk kunyit

Cara

Campurkan air dgn sebuk kunyit ( supaya mudah warna tu sebati apabila di uli )
Satukan suma bahan dan uli sebati ( saya x uli lama pun ..x larat )
Bahagikan doh kpd 3 bhg..leperkan dan masukkan dlm mesin yg paling besar saiznya ( mesin saya no 9)
Buat beberapa kali ..ulang proses yg sama tetapi guna saiz yg lbh kecil..sambil tu taburkan tepung.
Akhir sekali saya guna saiz no 4 sebelum masukkan ke bhg pemotong mee..( tabur n lumur byk tepung utk elakkan mee melekat antara satu sama lain)

Didihkan air yg di campur dengan sedikit minyak masak n garam. rebus sebentar mee, lalukan di bawah cucuran air paip, tos dan lumur sedikit minyak masak..and SIAP~!
                                        Nampak x..mee yg keluar tu..herge mesin pun x buang lagi

                                           ni dia dah siap pun..
                             Ready nk makan..tp ni mee rebus versi amira punya..x nk sayur n accessories



1 comment:

  1. Terujanya tengok, rasa nak pergi beli je mesin ni..he2 nanti nak survey la..

    ReplyDelete