Monday, February 18, 2013

ROTI BOY



Kali ni baru nk menjadi topping dia tu. Selalu juga buat tp bab buh topping je fail..rasa frust n serik n buat. X cantik dan x berapa lalu nk makan.
Roti yg dibuat kali ni pun x guna bread improver n softener. Aku ganti dgn water roux, tepung pun guna tepung gandum biasa je. Roti tetap lembut.
Utk Roti
380 g tepung high protin -aku guna tepung gandum biasa je
3 sb susu tepung
80 g gula halus
3 sk yis
1 biji telur
100 ml air suam ( aku x buh semua..buh sikit2 tgk doh mcm mana keadaannya) ejas je sndri..
100 g water roux 
1/2 sk garam
30 g butter
30 g shortening
Aku buh suma dlm BM n tekan on..siap uli..perap 1 jam@kembang 2 kali ganda
pas tu bulat2kan buh inti, tunggu kembang buh topping
bakar 15 minit api 180".
Inti
100g butter pukul bersama 1/2 sk esen vanilla dan 35 g gula perang.
dah lembut n sebati, simpan dlm peti sampai masa nk guna.
Topping

100 g butter
pukul bersama 80g gula ising sampai lembut, masukkan 2 biji telur , pukul lg
masukkan pula 3 sb serbuk  nescafe (larutkan dgn 2 sb air)
akhir sekali masukkan 100g tepung naik sendiri. 
Adunan utk topping ni buh dlm paiping bag utk dipaipkan atas roti.
aku masukkan dlm palstik n potong sikit bucu plastik tu.

* sblm ni guna capucino 3 in 1 - rasa lbh sedap dr guna nescafe kosong..guna nescafe 3 in 1 pun ok..
Water roux..tepung gandum 1 sb bancuh dgn 5 sb air, masak atas api perlahan hingg agak pekat.

1 comment:

  1. Busu, resepi water roux yang busu bagi ni menghasilkan 100gm water roux ke?

    ReplyDelete

Powered By Blogger