Friday, December 16, 2011

Garlic Bread


Assalamualaikum..

mencuba roti ni pulak ..drpd dapur Ita Masam Manis. Roti ni juga tak menggunakan dough improver n dough softener, juga tanpa telur..tapi tetap lembut..Terus kpd bahan2 ya..x sempat ni kejar masa nk pack barang..

Bahan

3 cawan tepung roti
1 cwn air suam kuku - aku ganti dgn susu penuh krim
1 sb yeast
2 sb gula
extra virgin olive oil - aku ganti dgn butter
1 sk garam

Cara

Aku campur semua bhn n on Bm. Bila dah jd doh tunggu hingga doh naik 2 kali ganda.
Tumbuk doh n bentukkan.
 Bahagikan doh kpd 2 yg sama besar. Canai doh menjadi btk 4 segi, sapukan garlic spread dan gulung, slps tu potong 4. Susun dlm loyang. Tunggu naik lg baru bakar selama 30 minit dgn api 170'.

Garlic spread
50 gram salted butter
3 ulas bawang putih - cincang halus
sedikit daun ketumbar- cincang

Campurkan semua bhn..






5 comments:

  1. hai Mawar Merah,
    dah nak jalan ye...tak apalah, Amie sorang2 kat dapur Mawar, ada Amie bawa sup cendawan ni, bolehlah celup dengan garlic bread tu...

    ReplyDelete
  2. Amie..tima kasih bawakan sup cndawan tu..cam tau2 je kita buat roti bawang putih ni.

    ReplyDelete
  3. Aslmkum Mawar Merah
    roti homemade....sedap mkn panas2 fresh dr oven.
    mawar dah nak balik msia ke....

    ReplyDelete
  4. Assallamualaikum kak Mawar Merah..
    Wahhh.. Roti... Best...

    ReplyDelete
  5. Slmt thn baru 2012 buat Mawar sekeluarga.
    moga tambah ceria dan sejahtera

    ReplyDelete