Saturday, November 17, 2012

LEPAT PISANG BERINTI KELAPA
gambar jd berbelang..x tau nk buat cam mana lg..
Kuih org dulu2 yg sangat mudah untuk disediakan. Kuih ni saya belajar drpd en suami. Kuih nilah yg arwah mak mertua saya buat masa dulu2. Selalunya lepat pisang yg saya buat x berinti, tetapi lps makan versi yg ini, terasa sedaplah pulak.
Tak ada sukat2, semua ikut sesedap rasa je.
BAHAN
4 biji pisang....lecek
sedikit tepung gandum
2 sb gula pasir
3 sb kelapa parut
secubit garam
# campurkan sebati semua bhn di atas.
utk inti...segengam kelapa parut yg digaul dgn secubit garam.
# kuantiti boleh ubah suai ikut selera masing
CARA
bungkus adunan menggunakan daun pisang yg telah dilayur.
bubuh inti kelapa ditengah2
lipat daun n kukus 20 minit.
# pandai2 buh inti tu ya..ada teknik tp aku x sempat bljr dr mak mertua. aku hentam cara aku je...leperkan adunan, buh inti pas tu tutp smla dgn adunan.bg inti tu duk elok2 kt tgh.



1 comment:

  1. oooo sedapnya lepat... mana nak cari ni...kena balik kampunglah jawabnya suruh bonda buat!

    ReplyDelete

Powered By Blogger