Tuesday, August 30, 2011

tart nenas



Assalamualaikum..

Org dah raya, aku baru nk n3 kuih raya..tak pe utk rujukan thn dpn. Tahun ni buat kuih tart ni dah 2 kali..n dah licin pun pada pagi raya. Anak2 makan masa buka puasa, eok nak buat lg utk kali ke 3...habiskan inti. Sebenarnya ada mcm2 resepi kuih tart ni tapi aku buat cara aku sendiri sejak dari dulu, suami suka n anak2 pun suka, maknya lebih2 lagi. Cara yg paling mudah, tak perlu timbang2 tepung, sesuaikan kelembutan doh dgn acuan yg kita guna. Ini dia resepinya..

Inti beli yg ready made..

Bahan

1 buku butter
1 biji kuning telur
sedikit esen vanila
tepung gandum secukupnya.

cara

pukul butter dgn kuning telur hingga sebati, masukkan tepung gandum sedikit...sedikit hingga menjadi doh. (Adunan x melekat di tangan).Cuba adunan guna acuan..klu dah ok..teruskan hingga siap. Klu keras nanti susah pulak nk tekan..

Kalu nk rasa manis sikit boleh tambah gula halus dlm 1@2 sudu besar.
Kuih tart yg ni lembut, kalau sesiapa yg x suka lembut sangat, masukkan sekali putih telur.
Kalau yang nak rasa masin sikit guna salted butter atau buh garam secubit dlm adunan.
Selera manusia ni x serupa kan..rasa sedap pun subjektif sifatnya, ikutlah selera masing2..




guna cetak ni leh jadi tart teratai..mcm gambar kt atas tu..tp kena guna  loyang muffin yg kecik2 pas tu tekan sikit kuih  bagi masuk dlm loyang.
ini bentuk kuih tart ku thn lps..x ada cetak..buat bulat2 je
mcm2 cetak yg suamiku belikan..tp aku reti guna yg ni je..klu adunan keras..mcm nk patah jari aku  menolaknya..
cetak yg terbaru suami belikan utk aku..x guna jugak...

No comments:

Post a Comment