Saturday, June 25, 2011

Roti jala berinti



Selalu kita buat roti jala kosong dan dimakan dgn kari daging..tp pagi ni aku buat yg berinti utk bekal suami. Klu utk dibuat bekal ni kan susah nk cecah2 kari..leceh. Rasanya semua org tahu buat roti jala, senang je kan..aku jadikan n3 kali ni sbg pencetus idea je..kdg2 kita lupa..dan tertanya2 ( kita gak yg kena jawab) apa nk masak pg ni...layan je lah..

Bahan

200 gram tepung gandum
400 ml air
1/4 sudu teh garam
secubit serbuk kunyit

Cara

satukan semua bhn dan blend..

Utk inti

2 biji kentang - dadu
1 biji carot - dadu
200 gram daging kisar
1 labu bawang besar - dadu
2 ulas bawang putih - penyek je..
2 tangkai daun kari
3 sudu besar serbuk kari daging - jdkan pes

Cara

Tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau, masukkan pes kari dan daun kari. Tumis hingga naik minyak, masukkan daging kisar, kentang dan karot. Tambah air dan tunggu hingga kentang empuk.. buh perasa. Inti x basah sgt tau..lembab2 je.

Guna acuan roti jala dan frying pan ( oles sikit je minyak )..kirai2 lah batter..ikutlah nk corak apa pun..angkat bila permukaan dah kering..buh inti dan gulung..mcm ketayap tu..siap tuk dihidang..





inti
sblm buh inti

buh inti kt tepi

No comments:

Post a Comment