Friday, June 10, 2011

kek lapis

Rasa terpanggil pulak nk cuba resepi kek lapis ni x leh nk tunggu esok2 dah. Tgk senarai bhn..mudah je..tp kt dapur aku x de seri kaya..Kena buat kaya dulu la nampaknya, Wpun x dpt cari santan pekat aku bantai je guna santan serbuk..itu je yg ada tanda halal kt mall ni..jadik gak kaya aku wpun x yummy cam slalu aku buat. Nk buat cam mana semangat da dtg..

Resepi ni amik dr blog HaSue.http://sue-hasue.blogspot.com/2009/07/salam.html  .tqvm. Dpt ilmu cam mana nk elak wap msuk dlm loyang..slama ni xterfikir pun..me kasih ya..

Bahan

220 mentega
80 gram gula
110 gandum
5 biji telur
150 gram kaya
190 gram susu pekaat
1 sudu teh esen
pewarna

cara

panaskan pengukus, oles loyang dgn majerin/butter, tabur tepung dan ketuk smla loyang tuk buang lebihan tepung.
pukul mentega dgn gula hingga kembang
masukkan telur 1 per 1, sambil terus memukul
masukkan esen, kaya,susu, adun sebati
akhir sekali masukkan tepung gandum (ayak terus dlm mangkuk pun x pe)
Bahagikan adunan kpd 2 warna.
kukuslah adunan td berselang warna..hingga siap. Kukus 1 jam selepas lapisan terakhir

*lapiskan adunan setelah lapisan yg dikukus td kering permukaannya..lbh kurang 3 minit.
 lps lapisan terakhir letakkan aluminium foil utk elakkan wap jatuh atas kek kita.
boleh letak perasa lain..con..nescafe, horlick (utk ganti warna), atau taburan coklat chip, asam duit2 tu..ikut kreativiti kita.

Rasa kek kukus ku smlm..mungkin lbh sedap lg klu aku guna kaya yg dibuat dr santan segar. Korang beli ready made je lah..x yah susah2. Lai kali kena cuba lg..dgn variasi yg lain..




lain kali kena guna warna yg kontras..baru menarik..si mira lah yg pilih warna ni..

No comments:

Post a Comment